Pages

1 comments

tentukan warna hidupmu~

The Road Not Taken
by Robert Frost~


Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood

And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;


Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that, the passing there

Had worn them really about the same,


And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black

Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.


I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:
two roads diverged in a wood, and I --
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference...


********
siapa2 yg dah lepas sekolah menengah,
mesti dah penah baca puisi ni kan?
siap tahu lagi apa maksud tersirat & tersurat dia,
sebab masuk exam @_@


sebenarnya xdelah nak huraikan
pasal poem ni,
cukup lah time sekolah dulu.


cuma, apa yg buat saya tiba2 postkan puisi ni dlm post kali ni
sebab puisi The Road Not Taken ni, ada kaitan dengan PILIHAN.


PILHAN.


Nama lagi pilihan,
nak buat pilihan bukanlah mudah,
xsemudah mkn kacang!


tambah2 bila ada dua pilihan,
ada dua persimpangan,
xtau nak pilih yg mana,
xtau nak ikut jalan mana.


sering mengeluh,


"susahnya nak buat pilihan."


nak pilih yg terbaik di antara yg terbaik,
lagi la susah.


dan masa ni lah,
pergantungan kita pada Allah kena tinggi.
pilihan yg ada dua2 dtgnya jua dari Allah,
Allah nak kita pilih yg terbaik,
jadi apa yg harus kita lakukan?


gantunglah harapan kita setinggi langit pada Allah,
moga pilihan yg kita buat tu adalah yg terbaik utk kita.

dan sebagai muslim,
kita sgt2 dituntut utk berdoa,
doa adalah senjata para mukmin
dan Allah sgt suka pada hambaNYA yg selalu meminta padaNYA.


kita xtau apakah yg kita pilih apa kesannya,
mungkin kita blh agak apa yg akan berlaku
tapi,
jgn sesekali menyesal,
sebab apa yg kita buat ada pro & kontranya.


kita diuji dengan pilihan (klik di sebelah)

sesukar mana pun pilihan yg kena buat,
tentu salah satunya yg terbaik utk kita.

utk memilih keduanya,
mungkin xterdaya.

gantunglah harapan pada Allah,
yakinlah pada DIA,
xkan diuji andai kita xmampu utk menghadapinya (=





2 comments

salah siapa???

Geram, sebak, sedih... semua bersatu bila baca surat khabar hari ni. Hari ni, satu lagi kisah pembuangan bayi kat malaysia. KLIK DI SINI!


Malangnya baby tu, kelahirannya xdipinta, bila lahir pula, dibuang di jalanan, ditinggalkan di masjid, di rumah2 kosong... dan yg paling menyedihkan dibuang dalam tong sampah! Dibuat bagaikan sampah!

Sedih melihat baby yg tak berdosa tu dibuang mcm tu saja, bukan sebarang tempat tp di dlm tong sampah!!! Begitu hinanya dia, dibuang dlm tong sampah... Apa dosa bayi tu? Apa salah dia sampaikan begitu sekali nasibnya... Tiada perasaankah org yg membuangnya tu~


video


9 bulan mengandungkan anak itu, melalui saat menyakitkan utk melahirkan, xkan tiada walau secebis perasaan sedih tatkala mahu membuang bayi itu... Apa dosa anak itu...

Hanya sebab nak tutup malu, malu pada masyarakat, pada jiran tetangga, sanggup buang anak yg tidak berdosa itu... Malu pada manusia, tapi tiadakah rasa malu pada Allah???

Geram pada manusia yg tidak ada perikemanusiaan tu!!! Allah menciptakan akal pada manusia, membezakan kita dgn binatang... Tapi berakalkah org sebegini, binatang pun tahu mengasihi anaknya, apatah lagi manusia yg tahu berfikir tahu menilai...

Siapalah daku utk menghukum siapa salah atau tidak... Sama-samalah kita berfikir... Dari pandangan mata kaca ku sendiri, keseronokan duniawi mampu melekakan kita, menghanyutkan kita andai kita tidak tahu menjaga diri.

"Sungguh beruntung bagi sesiapa yg meletakkan dunia di tangannya bukan di hatinya"...

Apa tanggungjawab kita sekarang ni? Menuding jari pada yg salah sahaja? Atau hanya jadi pemerhati dari jauh? Hmm....

5 comments

2 perkara yang sering kita lupa

Dalam byk2 minggu selepas cuti winter break hari tu,
hari ni hari yg paling best~

sebabnya...
just duduk di rumah tanpa kemana-mana,
xde kelas Quran,
xde sc ( smart circle)
leganya ^_^
hak3...
ada la jugak masa lebih nak menatap buku huhuhu...

esok kembali ke alam "busy" huhuhu

selalunya,
nama je hujung minggu
tp penuh dgn aktiviti~
adehh...

tp, bak kata seseorang teman,
lebih baik kita sibuk dgn aktiviti yg berfaedah
dari ada masa tp terbuang dgn benda2 yg melalaikan...
contohnya, tgk cite korea ke,
main games ke...
kalau study xpelah jugak,
tp kalau buat benda2 yg macam tu
memg buang masa xtentu pasal huhuhu...


sebenarnya...
nikmat masa lapang tu lah salah satu nikmat yg sering kita lupa,
yg sering kita xsedar kita dah salah gunakannya~

Dua nikmat agung yang diabaikan kebanyakan orang ialah kesihatan dan masa lapang. (Hadis riwayat Imam Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah )


tatkala masa kita penuh, sibuk
seringkali kita mengeluh,
xcukup masa, byk keje nak kena buat,
24 jam ni mcm xcukup je...

tapi bila kita ada waktu kosong,
kita mampu nak menghabiskan masa berjam-jam lamanya di depan laptop
menghabiskan cerita korea...
berjam-jam melayari internet...
bukan ke kita telah menggunakan masa lapang itu,
tanpa kita sedari dgn benda yg bukan2?

dan nikmat sihat juga yg sering kita lupakan~
waktu sihat kita mampu bersuka ria,
buat semua kerja dgn baik,
blh kemana-mana...

kalau dah sakit, walau hanya selsema
kita dah rasa lain,
nak buat kerja pun kadangkala jadi malas...
tu baru selsema,
cuba bygkan kalau sesorang yg dah bertahun-tahun sakit
yang hanya mampu terlantar di atas katil~
nak makan pun kena org suap,
semua benda xmampu nak dilakukan dgn kudrat sendiri...
bagaimanakah perasaan dia?

mampukah kita,
seseorang yg masih kuat berjalan,
masih petah berkata-kata,
masih mampu melihat, mendengar
merasa apa yg org sakit lalui?

time kita sihat ni la, time utk kita beribadat pada Allah,
mencari pahala berlipat ganda,
utk bekalan utk ke sana~

bila dah sakit, bila dah tua,
kudrat kita dah xsegagah waktu sihat dan waktu muda...


*************

jom kita baca email yg daku dapat ni,
moga jadi iktibar pada kita semua,
dan moga kita lebih menghargai nikmat sihat & masa lapang tu ^_^


E-mail ini adalah cerita bergambar yang sebenar .

Ianya boleh merubah hidup kita, cara kita berfikir serta maksud hidup kita.

Ianya adalah kisah seorang lelaki dari Bahrain yang bernama Ibrahim Nasser . Dia telah lumpuh sepenuhnya sejak lahir dan hanya boleh mengerakkan kepala dan jari-jari. P ernafasannya juga terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan.


Ibrahim telah menanam keinginan untuk bertemu dengan Sheik Nabeel Al-Wadi seorang ulama’ dari Kuwait . Ayah Ibrahim telah memohon kepada Syeikh Nabeel Al-Wadi agar dapat menunaikan hajat anaknya Ibrahim untuk berjumpa dengannya.

Ibrahim tersangat gembira dapat berjumpa dengan Sheikh Nabeel bila beliau membuka pintu biliknya. Kegembiraannya dapat digambarkan pada raut wajahnya sehingga sukar baginya untuk berkata-kata pada mulanya.






Ibrahim bersama-sama ayah, bapa saudaranya dan Syeikh Nabeel

Syeikh Nabeel dan Ibrahim berkongsi cerita tentang dakwah melalui internet dan segala macam usaha yang diperlukan olehnya. Mereka juga berkongsi cerita tentang perkara lain.







Semasa perbualan mereka , Syeikh Nabeel telah bertanyakan satu soalan yang telah menyebabkan Ibrahim tidak dapat menahan tangisan lantas menghamburkan air mata.

Tahukah anda apakah soalan yang telah menyebabkan Ibrahim tidak dapat menahan kesedihan sehingga menangis sepuas-puasnya ?

Syeikh Nabeel telah bertanya kepada beliau, sekiranya Allah memberikan dia nikmat kesihatan sehingga dia boleh berjalan, apakah yang akan dilakukan olehnya ?

Mendengar Soalan ini, Ibrahim telah menangis sepuas-puasnya sehingga ayahnya, bapa saudaranya dan kesemua orang di dalam bilik itu termasuk juga jurugambar telah menangis .

Dia telah menjawab, demi Allah jika saya boleh berjalan maka saya akan menunaikan sholat saya di masjid dengan penuh gembira dan akan menggunakan segala nikmat kesihatan untuk mendapat redha Allah.

Wahai saudara-saudara sekelian Allah telah memberikan kita semua nikmat kesihatan dan kita semua boleh berjalan dengan tidak ada masalah. Adakah kita menunaikan sholat kita di masjid ataupun kita hanya membuang masa berjam-jam di depan TV dan komputer ?