Pages

0 comments

Do not be sad!

not my eye =p

Do not be sad...

sadness causes you to imagine poison when you are really looking at pure water, 

to see a cactus when you are looking at rose, 


to see a barren desert when you are looking at lush garden...


Do not be sad...
because we still have two eyes, two ears, two legs, two arms
and healthy body,
we still can walk to see this world...

Do not be sad...
we always have Him by our side,
always do!
keep our Faith!

and
do not be sad...
because
"So lose not heart, nor fall into despair: 
For ye must gain mastery if ye are true in Faith."
(al-Imran, 139)




2 comments

bila nak fasih ni?

Bila nak fasih ni?
fasih dengan bahasa :D
erk~
takkan bahasa melayu kot...
dialek kelate?
lagi la bukan hohoho...


English?
erk~
tak sehebat org yg fasih sgt dlm BI tu...
tapi sy rajin baca novel BI (oh ke'sengal'an terasa hohoho)


Apa lagi kalau bukan bahasa arab :(
huhuhu...
bilakah saatnya nak fasih bertutur dlm bahasa arab ammi ( bahasa arab pasar mesir)...ni?
dah masuk tahun ke 3 berada di bumi mesir ni, tapi masih tak fasih2 lagi. 
Malunya! 


Oh. Selalu kena tegur ngan seorang senior ni bila terpaksa berhubung atas urusan kerja.
Ayat sadis dia buat tersipu-sipu, xtau nak letak muka kat mana,



"ni tahun berapa? muka mcm dah senior"


maksud dia, bukan baru dtg la. Malulah! hee...


Kat universiti pun bergaul dengan kawan2 melayu. Sebab pelajar2 Malaysia, kitaorg diletakkan dlm satu kelas, kelas MoU. Kelas ni khas utk pelajar malaysia sahaja. Ada kelas yg bercampur dengan budak2 arab, kelas G2G. Ada yg masuk kelas ni. Tapi memandangkan kami adalah anak2 JPA, jadi masuklah kelas MoU :D


Duduk kat rumah pun ngan kawan2 melayu. Itu semestinya! =p Takkan nak duduk ngan org arab kan?? 


Jadi penggunaan bahasa arab tu hanya bila ke pasar atau ke kedai2, ke kelas al-Quran, dan bila nak buat urusan. Hanya itu! Yang lain, pergi kelas, balik rumah. Habis. 


Dan jujurnya, kawan2 yg berbangsa arab pun dua tiga org je. Tu pun kalau berckp  ngan diaorg, diaorg lbh suka 'speaking'. Diaorg la plak nak belajar BI ngan kita. huhuhu... Lagipun susah nak cari kawan arab yg sabar dlm 'mengajar' bahasa arab. Last2 diaorg ckp BI. hahaha... tak paham punya pasal =p


Ustazah Amira selalu tanya, "bilalah korg ni nak pandai BA?" hee... senyum je lah kan? hehehe...
Ustazah sentiasa pesan, "ambil peluang ketika berada di sini, belajar bahasa Quran tu. Belajar nahu, balaghah, pe semua"... baik2, angguk2, senyum2. insyaAllah je yg terkeluar :D 





ada je yg Bahasa Arab tapi beli yg Bi punya... 
tak terbaca kot nanti kalau beli yg BA hehehe


Kenangan 5 tahun belajar bahasa arab di SMKA Naim Lilbanat memg best. Nak belajar lagi bahasa arab fushah! Sekarang ni peluang belajar bahasa arab memg terbuka luas. Itu tak dinafikan. Cuma masa yg membataskan. Itu hanya alasan =p


Namun, terselit di hati yg bila habis belajar di sini, balik malaysia insyaAllah mampu atau fasih bertutur dlm bahasa arab fushah. InsyaAllah. Bak kata ustazah Hachinah ( jadi PK Hem sekolah Naim lagi ke?), mana tau nanti pelajar2 yg belajar di mesir ni blh ajar adik2 kat sekolah plak :D.
Balik nanti jd doktor la ustazah hehehe... kerja part time kot... sempat ke? =p


Mungkin maksud ustazah, ilmu kena amalkan. Kalau ada ilmu tapi x amalkan pun xguna juga kan. Lagipun, bahasa ni kita kena praktis, bukan setakat tulis & hafal je... kena praktis selalu. 


Jadi... jom belajar bahasa arab ammi & fushah sekali :D
beramah mesra la dengan jiran tetangga, dengan pak cik mak cik arab tu hehehe...
cari kawan arab la plak, ni asyik kita2 je. Oh. Sy tak mampu hidup tanpa kawan2 sy. =p


ni lebih kepada pesanan utk diri sendiri ^^!



nota : alamak, lif rosak lagi! kena berurusan ngan pak cik Gamal lagi :(
maaf yer pak cik, asyik sy je yg tepon pak cik ho3... dah la xpandai ckp kan. ayat sama je dari tahun 1 smpi skrg hehehe...


nota 1 : polis Mesir dah pakai baju hitam! oh yeay~ musim sejuk sudah tiba :D 


nota 2 : hati berbunga-bunga je hari ni, nape yer? hee... senyum memanjang je lah hari ni =p
masih tersenyum ketika menulis ayat ini dan akan terus tersenyum... =p








2 comments

Jejak Cita


Jejak Cita
~Devotees~

video


Berdiri aku disini
Menatap mentari terbit lagi
Membawa cahaya menerangi hari
dan saat itu masih ku nanti

Kita sama punya cita
Yang menunggu dihadapan sana
Biarpun berliku ditempuh jua
Cekal dan tabah azimat jiwa

Tika ujian datang menduga
Tiada berputus asa dan kecewa
Andainya rebah bangkit semula
Berserah mengharap RahmatNya

Sama melangkah seiringan
Mengejar sebuah impian
Dengan semangat keyakinan
Menuju ke arah kejayaan
Bertekad penuh keazaman
gemilangkan pasti digenggaman

Jangan lupa memohon padanya 
Tawakal berdoa sentiasa
Dialah penentu segala 
Apa dikurnia ada hikmahnya

Disana tiada jalan yang mudah
Hanya yang sabarkan terus melangkah
Berbekal keimanan didada
dan usaha pasti akan berjaya... 
Berjaya...




nota : di 'tag' oleh seorang sahabat yg juga seorang kakak. Awak memg terbaik. Terima kasih utk segalanya. Kekuatan awak memberi saya inspirasi. Bersyukur Allah pertemukan kita ^^!

nota lagi : kenapalah asyik lagu2 mcm ni  je kan? hee... lagu yg memberi semangat!

nota sekali lagi : hanya org yg pernah mengalaminya akan lebih memahaminya :D
ops! :D

0 comments

Tak dihargai?

Seringkali terdengar ayat seumpama ini,


"hargailah org yg ada di sekelilingmu, sayangilah mereka selagi mereka ada di sisi,
selalunya bila dah xde baru terasa kehilangan"


tapi bagaimana pula kita yg berada di situasi kita yg tak dihargai?
mcm klise sgt bunyinya kan hahaha =p


mungkin ada yg akan berkata, "ada aku kisah?"... 
ye ke x kisah, entah2 hati tu punya la rasa sedih kan =p
terpulang pada diri sendiri la, tepuk dada tanya hati (=


dan bagi saya sendiri,


biarlah tak dihargai oleh orang tapi jgn tak dihargai oleh Allah ^^!






p/s : xtau pebenda nak ckp sebenarnya ni hohoho...


p/s lagi : mulut mungkin blh menipu namun kadangkala perbuatan tidak seiring dgn kata-kata :(




Do not expect gratitude from anyone!

0 comments

R.I.N.D.U

rindu nak makan nasi kapit @ nasi himpit yg arwah nenek buat T.T
dulu, ketika arwah masih ada
setiap kali raya, menu yg wajib ada adalah nasi kapit.

tak kira la raya aidiladha atau aidilfitri,
wajib ada~
oh. sy merindukan saat2 itu T.T

sebab arwah tau, cucu dia yg seorang ni memg suka sgt nasi kapit :(

sama je mkn nasi kapit yg org lain buat pun, tapi sejak kecil dah terbiasa tiap kali raya,
nasi kapit yg arwah buat mesti ada. Bila dah xde, terasa lain...
yg tu juga yg teristimewa T.T

teringat raya aidilfitri lepas,
time tu arwah dah xde,
lepas masuk rumah, salam ngan semua org
terus ke dapur
terjenguk-jenguk bawah saji... huhuhu

mak saudara dtg tanya,
"ni cari apa ni"...
dgn tersengih-sengih jawab,
"cari nasi kapit"... hee

"nasi kapit ada kat luar tu, tapi tempah la bukan yg buat dah la"
huhuhu...

esoknya, mummy buat! hohoho...
terima kasih :D

picture : tq uncle google =p


p/s : terlupa yg hari ni, 18/11/2010 hari perkahwinan kak ngah & abg amir, sepupuku... hee
patutla mummy & abah tak jwb tepon ho3...
Selamat Pengantin Baru, moga kekal hingga ke syurga nan abadi~








0 comments

staring. praying. hoping

Allah provide problems with the answers hidden in the puzzles,
that's why we said that
He will always be there...

picture : google 


staring. praying. hoping.

for the future to be better and better...

with fear. with intimidation. with doubt.
but i know
He knows best!

p/s : i miss them. so much. 


0 comments

erti syukur...

Subhanallah, alhamdulillah wala ila ha illa Allah, Allahuakbar
dah masuk bulan zulhijjah rupanya ^^!
minggu depan raya!
ok. tahun ni dah masuk tahun ketiga
beraya di perantaun...
=p

*********
saya ingin mengajak sahabat2 sekalian utk sama2 bersyukur dengan apa yg kita ada sekarang ni,
kita diberi nikmat kesihatan yg baik,
nikmat masa lapang,
nikmat persaudaraan,
nikmat kekayaan,
nikmat kecantikan,
dan byk lagi...

kalau nak tulis semua nikmat2 ni
takkan tertulis,
terlalu banyak nikmat yg Allah bagi kat kita
namun terlalu sedikit kita bersyukur padaNya.
Adilkah begitu?
Seandainya Allah mengira berapa nilai syukur kita,
dan harus dibayar dengan nikmat2 itu,
pasti kita tidak mampu membayarnya...

tapi Allah itu Maha Pemurah,
Dia takkan menzalimi hambaNya...
bersyukurlah kita.

Bagaimana?

Benda yg paling mudah nak kita lakukan,
berzikir! 
bertahmidlah~
ucaplah Alhamdulillah...
tak susah pun kan? ^^!

selain dari tu, 
gunakanlah nikmat yg Allah beri itu dengan sebaiknya.
Contohnya nikmat masa lapang,
usah dihabiskan dengan perkara-perkara yg melalaikan,
gunakan masa itu se 'optimum' mungkin ^^!
gunakan utk kebaikan,
hormati waktu itu (=

tengah hari tadi,
ketika duk dalam teksi
di tengah kesesatan jalan raya
dengan panas teriknya,
tiba2 hati ni cukup tersentuh
pabila tgk seorang pak cik arab
yg memakai penyokong di leher
berjalan antara kereta-kereta yg ada utk mencuci cermin kereta...

betapa dia sanggup berpanas,
berjalan ke hulu hilir  utk mencari rezeki yg halal.
kat bumi mesir ni,
kadar 'homeless' sgt tinggi,
pengemis merata-rata tepi jalan,
ada kanak-kanak yg kecil lagi dah kena kerja,
sedih melihat keadaan mcm ni...

Mereka yg tidak senasib dengan kita yg 'sempurna' ni,
bersusah payah demi sesuap nasi,
tapi kita...
senang lenang hidup.
Tidak cukup lagi ke utk kita tidak bersyukur?


p/s : jom tambah amalan di bulan zulhijjah ni :D















2 comments

ukhwah itu terlalu indah...

yesterday. today. tomorrow. forever!


alhamdulillah...
tahun ni dah masuk tahun ke-3
kitaorg bergelar 'adik beradik'
secara tak rasmi
di bawah satu ikatan
yg di katakan sebagai
ukhwah...

bermula di dlm usrah di INTEC 2008,
memanggil dgn nama gelaran masing2,
dan panggilan2 itu tetap sama
masih setia mengunakannya (=

moga tautan ukhwah ini
akan terus berkekalan,
hingga ke syurga.

sama-samalah kita melangkah menuju mardhatillah,
sama-sama berpimpinan tangan mengharung badai...

teman,
kuntuman cinta rabitah ini akan terus berbunga & tumbuh segar,
sesegar kuntuman nailofar,
ianya akan terus berputik, berbunga & bersemi di hati ini (=

Ya Allah, 
satukanlah hati kami,
moga jelas fikrah di jiwa
dalam perjuangan Islam tercinta...

sirru 'ala mardhotillah ^^!

oh. ni tak cukup seorang lagi. kami 10 beradik ^^!
06112010...

for you...


yummy2. memg best =p


thanks a lot... this year, no teddy bear. 

p/s : saya sayang SG saya ^^! 
terima kasih utk hari ini, 06112010...

p/s lagi : semua org bertanya apa itu SGGK? oh. tak perlu tahu. itu rahsia kami... yg mungkin dah tak jadi rahsia lagi =p

0 comments

berdikari mengajar erti kehidupan

Sedar tak sedar dah hampir 2 tahun sebulan hidup di bumi mesir ni. Sudah 2 kali balik malaysia ketika cuti musim panas, dan sudah bergelar 'senior' rupanya (=


Kalau dulu, ketika mula-mula sampai di sini, 7/10/2008 terasa canggung dengan semua benda. Tinggal di rumah sewa dengan kawan-kawan. Kena masak sendiri. Sebelum ni di rumah, semuanya mama yg sediakan. ish3... Hidup di tempat org, kena lah berdikari! Semua benda kena buat sendiri. Ada masalah kena selesai sendiri. Oh. Saya sudah besar rupanya =p


Tambah2 kena hidup di dalam sebuah masyarakat yang memang berbeza dari bahasanya, budayanya. Namun bersyukur sebab masih di negara Islam. Jadi, persoalan tentang makanan halal ke tidak menjadi masalah ^^!


Pengalaman yg mungkin tak blh dilupakan bila berurusan tentang pembaharui visa ketika tahun satu. Terpaksa berulang alik dua tiga kali ke universiti gara-gara mak cik kat kaunter tidak puas hati dengan syahadah (sijil pengakuan universiti). Oh. Kat sini bukan 'customer is always right', kat sini terbalik hohoho... Berhadapan dengan org arab yang seringkali menguji kesabaran memg memenatkan :( Tapi, di sinilah terselit pengajaran tentang SABAR ^^!


Tinggal berjauhan dengan keluarga, yang jauh beribu batu, terpisah antara benua, memang satu pengorbanan yg sgt tinggi. Cuma adanya kemudahan internet jadi xde lah terasa sgt jauh. Boleh telefon bila2 masa sahaja, dgn syarat ada internet (=


Dan berjauhan ni lah mengajar utk membuat keputusan sendiri. Kena fikir sendiri mana baik buruknya. Oh. dan seringkali terhimpit oleh dua persimpangan :( Choose the road not taken ^^! Hidup seringkali diuji dengan pilihan. 


Pergi universiti dengan berjalan 20 minit dari rumah. Kalau malas naik teksi, bus atau tremco (mcm van)... Kalau zaman sekolah dulu, abah lah yg hari-hari hantar ambil kat sekolah, terima kasih abah (=


hanya itu, yg lain abah dah ajar utk buat sendiri. Mula2 rasa 'memberontak' juga, sebab semua kerja kena buat sendiri. Tapi sekarang ni baru nampak hikmatnya (=


Abah latih utk berdikari sendiri, dan bila berada jauh dgn keluarga ni, sekurang-kurangnya dah pernah lalui semua itu ^^! 
Hikmat itu pasti ada di sebalik apa yg berlaku!