Pages

Beradab?

"malu la nak p salam ngan mak ayah ko"- kata si A kat si B

"budak bertuah betul, x dtg salam ngan aku ni"- monolog ayah si B

Pernah terjadi situasi di atas? :D

Mungkin pernah berlaku pada kita atau sesiapa sahaja. Timbul satu isu di sini, tentang adab. Tak beradabkah kalau begitu gayanya? 

Mungkin pada kita, sebagai orang muda benda tersebut nampak remeh temeh. Benda kecil  je kan? Tapi mungkin tidak bagi orang lebih berusia, seperti ibu bapa. 

Kenapa?

Sebab saya pernah terdengar rungutan mak saudara saya sendiri. Siap cakap mcm ni lagi, "memg tak boleh buat menantu kalau tiada adab mcm tu", hohoho. Nampak kan? Benda yang mungkin ada di antara kita nampak remeh tapi itu yang menyebabkan hilang kelayakan utk jadi menantu :D

Saya tanya pendapat mama saya sendiri tika berbual time breakfast tadi mengenai benda ni. 
Betul ke yang orang-orang tua ni memg ambil serius mengenai adab ni. Dan mama saya kata, ya. Lagi pun mama kata, tak salah. Lagi manis, lagi sopan. Mama kata, sejuk mata memandang :D

Mama sempat menitipkan pesanan. Kalau pergi rumah orang, jaga tingkah laku. Yang penting bila sampai rumah orang, jumpa tuan rumah terlebih dahulu, mak ayah kawan . Lepas tu, nak berborak ke nak buat apa ke terpulang la (=

Buanglah kejap sifat pemalu tu. Tak salah pun kan? Kang tak pasal2 tak lulus :D

picture by fotoruina of deviantArt


nota : bersama keluarga adalah saat terindah :D










btemplates

5 comments:

Humairah said...

kirim salam la ko mama mum.. tnya aku lulus ko dok.. hahaha

nur aisya humaira said...

assalam zati..betul laa..klu tak buat camtu,kte plak segan ngan tuan umah..:)

Izzati Hashim said...

@mairah : lulus doh hehehe

@aisya : tau xpe :D

shah said...

assalamualaikum(beradab a.k.a juruh)
;))

Izzati Hashim said...

@shah : betul3. kena jadi budak juruh hehehe :D