Pages

KSD!

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Kiamat sudah dekat!

kesan dari letusan gunung berapi MERAPI 2010

gempa bumi di Christchurch, New Zealand 2011

tsunami di Jepun 2011

terima kasih pak cik google utk gambar-gambar ni :D

Kelmarin hubungi family di Malaysia, berborak panjang dengan mama dan semua. Mama tanya tentang keadaan sahabat baik saya di Jepun, Asmahani. Alhamdulillah dia selamat, tempat dia jauh dari kawasan tsunami tu. Dan mama cakap, 


"inilah peringatan yang Dia bagi, tanda kiamat makin dekat. Zaman yang penuh noda ini akan berakhir tak lama lagi."

ngee. Takut. 

Kalau kita tengok satu demi satu bencana alam yang terjadi yang kadangkala meragut berpuluh ribu nyawa. Allah. Dan apakah perasaan kita saat semua itu terjadi?


Simpati? Takut? Prihatin? Atau tiada apa-apa?


Sahabat-sahabat semua, tidak Allah jadikan sesuatu tanpa sebab. Allah ciptakan segalanya bersebab, penuh dengan hikmat. Hikmat yang perlu kita fikir dan renungkan sendiri.


Dan Allah jadikan semua musibah seumpama ini tak lain tak bukan untuk memberi peringatan buat kita semua. Supaya kita ingat, Dia yang Maha Berkuasa dan peringatan yang cukup jelas, kiamat pasti akan berlaku! Allah. Apa lagi yang hendak kita nafikan?


Zon Selesa VS Istidraj.


Mungkinkah kerana negara kita Malaysia terletak di luar lingkaran pasifik, tiada gunung berapi, kita menyangka yang bencana-bencana seumpama itu tidak akan berlaku? 


Paling teruk yang kita kena, itu pun sekadar tempias tsunami dari Acheh tahun 2004. 


Nah. Allah mampu jadikan apa sahaja. Allah itu Maha Agung. Kita kena ingat kadang-kadang andai kita tidak diuji sebegitu rupa, mungkin Allah tengah menguji kita dengan cara lain. Allah nak tengok sejauh mana yang kita katakan,


"aku beriman kepada Allah dan Rasul."


Dan kadang-kadang Allah uji kita dengan cara yang lain. Sebagai contoh, A jarang solat, sangat liat nak tunaikan rukun Islam yang ketiga iaitu berpuasa, senang kata bab-bab islam ni A culas tapi kalau dalam study, dialah juaranya. Dialah nombor satunya. 


Mungkin dalam hati A terdetik, 'aku tak solat, aku tak puasa pun, dapat je top student.' Naa, inilah dia dipanggil istidraj. Allah uji dia dengan melekakan dia. Jangan sombong, jangan bongkak. Allah itu Maha Adil (=


Begitulah dengan kehidupan kita ni. Mungkin sekarang Allah tengah uji kita yang aman di Malaysia, yer lah kan negara kita takkan jadi macam negara tu negara ni. Eh, mana kita tahu?
Sekali Allah sebut, 'kun fayakun',


"Sesungguhnya urusanNya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, "Jadilah!" Maka jadilah sesuatu itu.
surah Yaasin, ayat 82 (38:82)

Tapi Allah tunjukkan di tempat-tempat lain. Allah suruh kita berfikir dan ambil iktibar. Jadikan pengajaran.


Namun sayangnya, masih ada yang kurang sensitiviti mampu untuk mempermainkan semua ini. Allah. Jangan duk main2 dengan kuasa Allah ni. Tambah-tambah yang buatnya pula ialah orang Islam. Malu. Malu dengan negara lain, malu dengan agama lain. Beringatlah. Ada yang Maha Melihat di atas sana (=


Muhasabah.


Kiamat pasti tiba. Saat kehancuran alam pasti akan datang. Bersediakah kita? Itu soalan utama. BERSEDIAKAH KITA? Untuk menghadapi saat cemas, saat huru hara itu. Saat itu, sang ibu tidak hiraukan lagi anak-anaknya, saat itu hanya aku aku, kau kau, saat itu semuanya lari menyelamatkan diri. Tapi masih adakah tempat yang dituju?


Apakah cukup amalan untuk dibawa menghadap pencipta yang agung? Apakah layak untuk diri ini menjejakkan kaki di syurga yang hebat itu? 










nota : ada org buat status kat FB yang jarak pantai ke tempat yang kena tsunami di Jepun 400 km. Jaraknya bagai KB ke KL. Andai kata tsunami melanda Malaysia, nauzubillah, satu Malaysia la hancur yer? Kecilnya Malaysia. :D


nota 1 : terasa nak bercuti ke Tasik Banding bulan 7 nanti. Kena plan awal2 ni, buat proposal minta kebenaran mama abah :D



btemplates

6 comments:

nazirulhazwan~ said...

thumbs up untuk entry ni!!:)

Izzati Hashim said...

(=

thanks (=

nothing much just a simple reminder for us ^^

~MQ~ said...

KSD !!
tajuk yg unik..
artikel yg membina,
subhanallah..
moga Allah terus memberi kekuatan utk terus menulis. (",)

Izzati Hashim said...

@MQ : insyaAllah, moga2 Allah terus bagi kekuatan utk menulis (=

Syukri Kamaruddin said...

bila diberi kesenangan atau keselesaan sebenarnya ia lg mnakutkan dari kesusahan..
ramai yg boleh nengatasi ujian kesusahan, tp tak ramai yang boleh mengatasi ujian kesenangan..

Izzati Hashim said...

@syukri : Setuju! (=

nikmat kesenangan itu sebenarnya salah satu bentuk ujian yg kita lupa.

Kita lebih pandang pada ujian kesusahan.