Pages

Nak VS Tak Dapat

Bismilillahirrahmanirrahim, 
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, dengan izin Allah masih lagi sempat untuk menulis di WWK ini. Dengan masa yang mencemburui diri, sibuk dengan tugas seharian sukar nak update post baru. Dan kadangkala teringin untuk menulis namun tiada 'ilham' yang muncul. 

"Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

surah Al-Baqarah, ayat 216 (2:216)

Saya suka ayat ni (=. Setiap kali terasa benda yang saya nak tidak dapat atau apa yang saya dapat tidak sesuai dengan jiwa, saya baca ayat ni. Buat penyejuk jiwa. Kalau kita perasan, ada 4 situasi semuanya yang sering berlaku, berputar-putar dalam kehidupan ni.

Kita NAK kita DAPAT
Kita NAK kita TAK DAPAT
Kita TAK NAK kita DAPAT
Kita TAK NAK kita TAK DAPAT

Rasanya kalau dalam situasi pertama, apa yang kita nak kita dapat tentu senyum melebar berhari-hari kan? Tapi cuba kita nak tapi tak dapat2, monyok juga rasanya. Apatah lagi benda  yang kita tak nak tiba-tiba kita dapat, lagi la tertekan. Dan situasi yang last tu, memamg bersyukur la tak dapat :D

Begitulah kehidupan seharian ni, tak semua benda yang kita nak kita akan dapat tapi kadangkala apa yang kita nak kita dapat dan sebaliknya.

Kehidupan itu bagaikan sebuah roda yang sering berputar setiap masa. Adakala di atas dan sudah tentu akan ada masanya di bawah. Dan sememangnya kehidupan ini bukan hanya berkisar soal manis sahaja.


Bersederhana.


"Kalau kita sayang sesuatu atau seseorang, sayanglah seadanya kerana mungkin kita akan membencinya. Dan seandainya kita benci sesuatu atau seseorang, berpada-padalah kerana mungkin itu yang kita akan sayang sampai bila-bila."


Ayat ni common la kan? Sering kita dengar, selalu kita tulis. Itu hakikat, sebab memang semuanya lumrah kehidupan. Jadi, bersederhanalah dalam segalanya. Jangan lebih-lebih untuk menyayangi apatah untuk membenci.


Dan andai kita dapat apa yang bukan kita hajati, cubalah terima dengan hati yang terbuka. Allah tahu apa yang terbaik, cuma dalam masa kita menerima tu kita masih tak nampak apa hikmat di sebalik semua itu.


dan saya sendiri tak dapat lari dari hakikat ini. Benda yang minta jauh itu yang kadangkala menyapa. Perit. Tapi siapa saya hendak menolak takdir Ilahi?


Allah Maha Mengetahui

Percayalah. Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diri kita. Mungkin sekarang Allah uji kita, duga kesabaran kita dengan pelbagai dugaan. Puas kita mengeluh, kenapa nasib kita begini dan begitu, tak macam orang lain tapi tak mustahil suatu hari nanti bila kita dihadapkan dengan ujian yang sama kita dah boleh hadapi dengan tenang. (=

Usah buruk sangka dengan Allah. Sebab tu lah, kita jangan putus asa dengan Dia. Berdoalah selalu, minta segalanya dari Dia dan gantungkanlah pengharapan setingginya hanya kepada Dia. Allah kan suka dengan rintihan hamba-hambaNya (= 


Saya nak bunga tu! Tapi tak dapat nak capai :(




nota : dapat phone baru dari abah menggantikan yang rosak itu. Tapi terasa 'tak sesuai' dengan jiwa. Xpe2, Allah dah bagi yang terbaik, free plak tu dapat dari abah :D

mungkin kalau beli yang nak tu, makin melalaikan diri? 


nota 1 : terharu dapat pesanan dari seorang 'silent reader' yang pesan jangan berhenti utk menulis. InsyaAllah, andai terus diberi keizinan dari Allah saya akan terus menulis. Cuba untuk memberi walau sedikit (=


nota 2 : Hikmah by Tashiru.









"terlalu tinggi untuk kugapai bulan di langit, namun aku tahu cahayanya sudah cukup menerangi malam yang kelam dan itu sudah cukup."


btemplates

7 comments:

najihah iman said...

salam dari kota bharu,

like this :)
keep updating T.

Izzati Hashim said...

wslm wbt. Dari sayeda zainab, kaherah (=

thanks wa, nothing much :D

erk~ part yg 'keep updating' tu insyaAllah hehehe

W Nurhadhirah A said...

terus jatuh cinta dgn entry2 kamu =)
trima kasih ats pringatan yg brterusan~ moga drahmatiNya selalu..

eh eh, rase cm skema lak komen kali ni. =P

Izzati Hashim said...

@kak dira : terima kasih kakak (=
moga dirahmati Allh jua.

oh. terasa skema jawab komen ini =P

p/s : syg kak dira :D

W Nurhadhirah A said...

Ameen =)

haha.. same2 kekwat n skema =P

syg mc't jgk! ❤

anan bt pcik dani said...

akak, nice entry :)
hannan suka jugak ayat tuh.
bila sedihsedih.
jadi heal sket baca terjemahan tu. :)

Izzati Hashim said...

thanks dear.

akak bagi ayat tu utk pujuk jiwa hannan plak ey? jgn sedih2! (=