Pages

Jaga pandangan!

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

"Kenapa kamu melihat diri kamu lebih baik dari orang lain?"

Kadang-kadang hati bisa terdetik, 
"aku alim kan, pakai tudung labuh. Jauh lagi baik dari yang pakai tudung-nak-taknak tu."
"aku baik kan, selalu pergi ke masjid, selalu ke kelas-kelas agama dari mereka-mereka yang suka duduk rumah saja."
"Aku pakai tutup aurat, tip top. Dia dah lah tak pakai tudung, pakaian pun ketat sana, ketat sini. Aku lagi baik kan?"

Kenapa sering melihat diri kita lebih baik dari orang lain?
Yakinkah semua amalan kita itu diterima oleh Allah?
Yakinkah amalan-amalan itu dicatit di kitab amalan sebelah kanan kita?

Wahai hati, 
jangan pernah tengok orang lain dengan pandangan yang hina. 
Jangan pandang orang yang mungkin kita rasakan dia tengah melakukan maksiat itu dengan padangan yang hina. Jangan.

"Aku benci si polan dengan si polan itu. Dating hari-hari, keluar berdua-dua. Buat maksiat tak habis-habis."

Mungkin pernah terdetik di hati sebegini. Benci melihat.
Jangan benci pada pelaku kerana mungkin si pelaku maksiat akan bertaubat. Dan mungkin dengan taubatnya menjadikan dia lagi baik, sangat-sangat baik dari kita.
Benci maksiat yang dilakukan tapi bukan pada orang yang melakukan maksiat!

Pesanan Syeikh al-Habib Ali al-Jufri, 
jagalah pandangan mata kita dari 3 jenis pandangan iaitu;

Melihat kepada aurat iaitu apa yang diinginkan oleh nafsu.
Melihat dunia dengan padangan kebesaran.
Melihat makhluk Allah dengan pandangan kehinaan.

Orang kata, dari mata turun ke hati.
Sebab itu Allah berfirman dalam Al-Quran,

"Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..."
"Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..."

(Surah An-Nur, ayat 30 & 31)


Tundukkan pandangan, tundukkan pandangan. Itu perintah Allah. Dan sebagai hamba kita sedia tahu, setiap larangan dan setiap arahan terkandung beribu hikmat disebaliknya.


Jom tengok video ni. Best! =D


Allahu Allah, moga Allah pelihara diri kita semua dari pandangan sebegini rupa. Moga dijauhkan. Sama-samalah menjaga mata kita, yakni menjaga pandangan mata hati.
('=



nota : Ustaz ada pesan, "andai kata ada kawan-kawan yang mungkin prestasi akademiknya kurang, tapi jangan pandang hina kat dia. Mana tahu mungkin sebab doa dia kita berjaya."

nota 1: Bagaikan terasa kehadiran Sheikh Habib Ali di masjid Azhar. Terbayang-bayang di layar mata, sekali tu bukan sheikh. Ya Rabb, sedihnya hati T.T

btemplates

10 comments:

mushah said...

=) syukran atas perkongsian.

Izzati Hashim said...

@mushah : moga ada manfaatnya, insyaAllah (=

Kiheee said...

Salam'alaikum sis..

Suka giler blog ni. Can I shared in my blog?

Faaein Talip Roy said...

jaga pandangan..

jaga pandangan..

tapi.. itu juga yang sukar..

yang kacak mesti nak ditengoknya..
yang cantik mesti nak diperhatikannya..

ada mata.. semua nak dilihatnya..

nice sharing dek!.. suka akak baca entri ni.. ^^,

Faaein Talip Roy said...

Izzati.. akak share link ni ya.. ^^,

Izzati Hashim said...

@Kihee : Wslm wbt.

Haa, ni mesti dah lama jadi stalker blog ni sampai boleh cakap, 'suka giler blog ni." =P

Allahu Allah, segalanya milik Allah, saya hanya si tukang tulis ('=

apa2 pun moga da manfaatnya, insyaAllah.

p/s : Selamat berkenalan (=

Izzati Hashim said...

@Faaein : Itulah manusia. Tinggi imannya sikit mampu nak tundukkan pandangan, lemah imannya sikit, sebaliknya. )=

Tapi kita, tetap kena berusaha jaga juga kan? Sama-sama berusaha! ('=

p/s : silakan kakak! Moga bermanfaat buat semua. (=

h_hafeeza said...

menarik...kena lbih berhati2 jga pndgn pasni :)

Iffah Afeefah said...

muhasabah diri

thnks

Faaein Talip Roy said...

dalam selamat ambil.. thank's ya izzati..[^^,]
memang best ceramah ustaz ni..