Pages

Rindu Haramain (i)

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.
Tiada kata yang dapat dituturkan betapa bersyukurnya kerna sudah selesai segala ibadah umrah.
Alhamdulillah. ('=

Nikmat dan peluang yang Allah hadiahkan tahun 2012 ni cukup bermakna.
Satu pengalaman dan satu perjalanan yang manis dan moga suatu saat nanti dapat merasainya lagi. InsyaAllah, dengan izinNya. ('=

Rindu Madinah, Rindu Mekah.

Apakah itu dinamakan cinta, bila belum berpisah sudah mula terasa rindu?
Apakah itu dikatakan kasih, bila sudah bertemu tidak mahu berpisah lagi?
Allah.

Benar kata orang,
bila sudah jejakkan kaki ke sana, terasa mahu kembali ke sana lagi.
Bila sudah sampai sana, terasa bagaikan tidak mahu kembali ke tanah air lagi.
Allahu Allah. ('=

Subhanallah, hebat penangan kota suci Madinah dan Mekah. Belum sampai ke bumi Mesir, hati sudah menarik-narik untuk kembali ke sana. Siapa yang pernah sampai ke sana, tentu ada perasaan begini, kan?
Moga Allah jemput kita semua ke sana lagi dan lagi. Biiznillah. 


Rindu nak ziarah sini lagi. -.-


Travelog Haramaian (Part i : Madinah)


Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah untuk menziarahi baginda Nabi Muhammad SAW terlebih dahulu di kota suci Madinah sebelum berangkat ke kota Mekah untuk mengerjakan umrah.


Pertama kali tiba di Masjid Nabawi, "subhanallah". Kalau selama ni, hanya menatap gambar dan mendengar cerita dari teman atau keluarga yang ke sana, tapi alhamdulillah akhirnya dapat tengok dan jejak sendiri. Alhamdulillah. 

Berada di bumi Madinah, tempat adanya makam junjungan besar Nabi Muhammad SAW membuatkan jiwa terasa kerdilnya berada di situ. Tambah-tambah bila 'berjaya' masuk ke Raudhah (taman syurga) yang menempatkan makam Nabi Muhammad SAW.

Bukan mudah untuk masuk ke Raudhah, kerna terpaksa menanti berjam-jam dengan ribuan muslimah dari seluruh dunia mahu masuk dan pabila masuk hanya seketika saja boleh ada dalam Raudhah sebelum bakal disuruh keluar. T.T
(Muslimah hanya dibenarkan masuk ke dalam Raudhah selepas 3 solat fardu sahaja).

Aktiviti harian yang dibuat hanyalah ibadah semata-mata. Seronok melihat suasana aman damai sebegitu. Azan belum berkumandang, semua orang sudah berduyun-duyun ke masjid, mahu dapatkan saf yang paling hadapan. Tidak kira solat mana sekalipun, hatta subuh! 
Allahu akbar. 

Berada dalam masjid, masing-masing dengan Al-Quran atau dengan berzikir. Allahurabbi. Masing-masing berlumba-lumba mahukan pahala yang banyak. Alhamdulillah. ('=

Antara detik yang indah, bila dapat berkenalan dengan semua orang dari pelbagai bangsa. Bak kata teman baik,

"Percakapan macam cakap ayam itik kat sini, org melayu, turki, pakistan, siam." =P

Tapi alhamdulillah dengan kelebihan belajar bahasa arab dan hidup di bumi Mesir banyak membantu nak berkomunikasi. Bahasa arab itu best! Kadang-kadang bila disapa,

"Kamu dari Mesir ke? Kamu bercakap Mesir."
=P


Dan dicium, dipeluk, diusap-usap kepala oleh mak cik-mak cik yang jumpa tu perkara biasa. Mereka sangat peramah! Subhanallah.
Dan mereka-mereka dari Malaysia, lagilah awesome! =D

Alhamdulillah berada di Madinah, berkesempatan untuk ziarah dan solat di Masjid Quba, Masjid Qiblatain (masjid dua kiblat), Bukit Uhud dan Bukit Pemanah, Ladang Unta, Kilang Al-Quran, dan muzium Madinah.

(kena tunggu ada orang upload gambar ramai-ramai baru boleh buh sini) =D

Muhasabah.

Dalam gembira berada di sana, kami dikejutkan dengan berita bahawa sabahat-sahabat kami yang ada dalam pakej lain tidak dapat ke Haramain atas sebab tertentu. Allahu Rabbi. Terpana seketika.

Kami yang mendengar merasakan sedih apatah lagi mereka yang melaluinya. Tak tahu nak cakap apa melainkan hanya kembali mengingati takdir aturanNya.

Saya bukanlah yang terbaik untuk mengatakannya tapi insyaAllah saya yakin Allah pasti tengah aturkan yang terbaik buat kalian. InsyaAllah Allah akan jemput kalian ke sana lagi, insyaAllah. Doa!

Sungguh, Allah sebaik-baik perancang. Dalam kita merancang, perancangan Allah mengatasi segalaNya dan itu yang terbaik! Yakinlah!
('=

Alhamdulillah untuk segala nikmat yang Allah berikan.
Nikmat untuk menjejakkan kaki ke sana.
Nikmat diberi kesihatan yang baik walau suhu yang agak tinggi.
Nikmat semangat yang Allah beri untuk rajin melangkah ke masjid dengan meredah suhu panas dan tinggalkan bilik yang berhawa dingin.
Nikmat kesabaran menghadapi pelbagai ragam manusia yang punyai pelbagai latar belakang.
Dan sudah tentu nikmat kesabaran untuk melakukan ibadah yang berterusan.
Allah.



"Maka nikmatTuhanmu yang manakah kamu dustakan?" (surah Ar-Rahman)










nota : Alfu shukran buat semua yang terlibat, yang sama-sama satu trip pakej 1. Terutama buat TvAzhar, ustaz-ustaz, sahabat-sahabat ikhwah, dan para sahabat akhawat. Moga segala amal yang dilakukan hatta sekecil-kecil zarah sekalipun memberatkan mizan kita semua. Amin. (=

nota 1 : Awal ramadhan di bumi Mekah, pertengahan ramadhan di Mesir dan insyaAllah akhir ramadhan di bumi Malaysia. Subhanallah wa alhamdulillah.
(=

Hadiah 22 tahun yang sungguh awesome! Alhamdulillah. (=

btemplates

6 comments:

Muhammad Iqbal said...

Subhanallah,
teringin sungguh hati ini :)

Nur Fatin Akmal said...

kenapa lah kita tak terserempak ye akak :')

Izzati Hashim said...

@Iqbal : InsyaAllah nanti akan sampai sana. Doa! InsyaAllah. (=

Izzati Hashim said...

@nur fatin akmal : Allah. Fatin pergi sana juga ke?
Tiada rezeki nak bertemu. Mungkin terserempak tapi tak perasan? (=

IslamSeeker said...

salam wbt
sy pasti izzati mesti dah rindu2 suasana sana kan? :') baca je pun dah terasa rindu nak ke sana lagi..
ramadan baru ni alhamdulillah sy sempat ke jordan.. walaupun mungkin xsma mcm ke madinah/mekah, tapi yg pasti lebih terasa kemeriahannya berbanding di uk :)

LaLaLOLa said...

Salam ziarah. Mohon doa sy juga akan dijemput sebagai tetamu satu hari nnt :)