Pages

Sabarlah!

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Dumm. 

Pintu dihempas dengan kuat. Puas.

Ada mata yang memandang, namun langsung tak diendahkannya. Apa yang pasti, hati itu puas. Biar mereka tahu dia marah! Ya, marah yang bukan sedikit. 

...

Sepanjang dalam kelas, fikiran melayang-layang. Terbayang mata-mata yang memandang, usai dia keluar dari bangunan tadi. Ironinya, hati dia mula rasa bersalah.

Tak patut untuk dia berbuat sedemikian rupa. Kenapalah laju sangat tangan menghempas pintu tadi? Hati dia mengutuk keras. 


"Nah. Apa nak dirisaukan. Biar mereka tahu ko tengah marah. Ko tak suka dengan apa yang mereka lakukan." Hati kembali memujuk. Denial.
...

"Mari saya tolong kamu."

"Eh, xpelah. Saya boleh buat sendiri."

"Sini."

Akhirnya, orang yang dia marah-marah tadi yang tolong dia.
Enough said. Allah hukum terus dengan rasa bersalah melimpah ruah. 



Kena didik diri untuk sentiasa bersabar.
Belajar. Walaupun susah.
Kena cuba, walaupun sentiasa kalah dengan nafsu sendiri.

Nah.
Cakap senanglah!
Cuba kalau kena uji dengan sesuatu benda. Tengok apa jadi.

:)

Benar. Kerana hakikatnya kita hamba yang punyai pelbagai rasa, tak sempurna.
Dan kerana kita hambalah, kita kena berusaha jadi hamba yang terbaik.
Hamba yang sentiasa bersabar hadapi ujian,

hamba yang sentiasa bersyukur dengan nikmat dan ujian,
dan lain-lain. 

Bukan mudah. Ya. Tapi kena cuba. CUBA. Allah suka hambaNya yang berusaha.

Bak kata kawan, "Sabar ni bukan lepas kita habis kutuk, caci, hentam segala bagai. Bukan. Sabar ni, bila teruji, terus ingat Allah, terus cuba cari hikmat di sebalik apa yang berlaku. Tak marah-marah. Itu baru dikatakan sabar."

:')

Mesir [Musibah, sabar & redha]

Nak masuk 6 tahun berada di Mesir, alhamdulillah banyak pengalaman dan nikmat yang Allah kurniakan. Banyak yang Allah didik. 


Antaranya, kadang dalam sehari, jumpa orang yang sungguh-menyenakkan-jiwa-membakar-hati. Tapi petangnya, Allah temukan pula dengan mereka yang berjiwa malaikat. Subhanallah.

Kadang benda simple saja, tapi bila Allah uji dan cuit hati seketul, terus rasa lain.

"Orang kata, kita duk Mesir ni boleh belajar menahan amarah dan belajar sabar dengan perangai Arab. Jangan kita yang jadi tak sabar macam mereka (sebahagian) sudah."

Tergelak. Tapi kadang bila difikirkan balik, sangat benar apa yang dituturkannya. :)


...

Sepanjang 6 tahun duk sini jualah, dah berapa kali revolusi tercetus. Allah uji kami pelajar di sini, Allah uji ibu ayah yang ada anak-anak kat sini. Sungguh, segala yang Allah aturkan tak pernah terlintas di benak fikiran. Namun perancangan Allah cukup cantik dan teliti, ada hikmat yang tersembunyi.

Inilah Mesir. :)





nota : Lamanyaaaaa tak post sini. Masuk draft je banyak. -.-


nota 1 : Sabar menanti detik pertemuan, biiznillah. :)

nota 2 : Selamat hari lahir kamu. [Ucapan 21 hari yang lalu. Sepatutnya] 

btemplates

1 comments:

Rose Azadir said...

Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com.